Welkom leesmevoor lezer!

Registreer jezelf (Ontdek de voordelen)  |   Wachtwoord vergeten?

OVER LEESMEVOOR, VOORLEZEN EN TAALONTWIKKELING

FASE 1 ORIENTATIE
INTERACTIEF VOORLEZEN MET HET PRENTENBOEK 'MAMA KWIJT'

Door Ronald van Raaphorst

Deze bijdrage laat zien hoe je heel eenvoudig een voorleesverhaal interactief kunt maken. Aan de hand van dit voorbeeld kun je met een beetje fantasie ook andere verhalen snel interactief voorlezen.

Het verhaal

In dit voorbeeld wordt hiervoor het prentenboek van het jaar "Mama kwijt" van Chris Haughton gebruikt. Mama kwijt gaat over een klein uiltje, dat al slapend uit zijn nest valt en dan zijn mama kwijt is. Eekhoorn zal hem wel even helpen, maar dan moet kleine Uil wel de juiste aanwijzingen geven. In de onderstaande video wordt "Mama kwijt" voorgelezen op het kinderdagverblijf De Rups.

In het blog De invloed van voorlezen op sociaal-emotionele ontwikkeling van kleuters is Merel van Goch al ingegaan op het belang van interactief voorlezen door een voorleesverhaal te relateren aan de belevenissen van je kind zelf.

Fase 1: Orientatie

Als je begint met het voorlezen van een prentenboek dan is het belangrijk dat je de voorkennis rondom het centrale thema van het boek bij je kind activeert. Je biedt daarmee een referentiekader en maakt het kind nieuwsgierig naar het verhaal.

  • Zorg ervoor dat de plaatjes in het boek tijdens het voorlezen goed zichtbaar blijven voor de kinderen.
    Het is belangrijk dat je kind kind de plaatjes goed kan zien om het verhaal te kunnen volgen. De plaatjes in het boek geven namelijk extra informatie die het verhaal spannender maakt. Zo zijn op de tweede bladzijde de dieren die voorkomen in het verhaal zichtbaar terwijl zij zich in het bos verstoppen.
  • Houd een gesprekje naar aanleiding van het plaatje op de kaft van het boek. Laat je kind beschrijven wat hij of zij ziet. Vertel ook dat het boek ?Mama kwijt? heet en vraag: "Waar denken je dat het boek over gaat?" Laat je kind er niet zomaar op los fantaseren maar vraag waarom hij/zij dat denkt.
  • Vraag wat je zou moeten doen als je je mama (of papa) kwijt bent. Is het bijvoorbeeld in een winkel wel eens gebeurd dat papa of mama even niet te vinden was? Wat deden ze toen? Hoe hebben ze hun mama gevonden?
    Vertel dan dat je het boek gaat voorlezen over Kleine Uil, die z'n mama kwijt is. Vraag je hardop af wat Kleine Uil zal gaan doen. Je bent benieuwd...
De inhoud van deze bijdrage is met toestemming overgenomen uit de
lesbrief "Mama kwijt" van het Expertisecentrum taal, onderwijs en communicatie (Etoc). Het Etoc is gespecialiseerd in taalontwikkeling bij alle vakken, op alle onderwijsniveaus. Het Etoc biedt peuterspeelzalen, kinderdagverblijven en basisscholen de kans om samen met deskundigen te werken aan specifieke thema's van taalactiverende didactiek.

Na de oriŽntatie op het boek, kan het echte werk beginnen: het voorlezen! Probeer het voorlezen voor de kinderen zo aantrekkelijk mogelijk te maken en geef ze de ruimte om te reageren.
Kinderen vinden het leuk om hun eigen ideeŽn en ervaringen in te brengen.

Lees Fase 2: "Het voorlezen"

lot

16 februari 2012, 20:55

Een illustratief filmpje maar wat ik jammer (en verbazend) vind, is dat de leidster letterlijk zoveel afstandelijkheid cre√ęert(door op grote afstand van de kinderen te gaan zitten) in een gebeuren waarin gezelligheid en het vormen van een band toch ook essenti√ęle aspecten zijn.
Verder is het gebruik van "doet huilen" etc niet bevorderend voor de taalontwikkeling..

Plaats een reactie

Lees voordat je een reactie plaatst onze nettiquette.

Vertaal deze pagina met Google Translate.

Je hebt je nog niet geregistreerd !

Registreer je en ontvang een bericht als we een nieuw prentenboek hebben gemaakt.

We hebben nog een heleboel nieuwe verhalen en functionaliteit in petto!

Ontdek alle voordelen van een registratie.

De Friese vertalingen van onze digitale prentenboeken zijn mogelijk gemaakt door de provincie Friesland. Dank!